Detail traktoru VB004
Majitel: Blovský Václav
Dokončeno: stavba 2004, úpravy do současné doby
Technické parametry
Rám: Svařenec z válcovaných profilů U80/100/120
Motor: Ford 1600 D
Palivo: nafta
Výkon: 42 KW
Převodovky: 1xFord, 1xAvia
Počet rychlostí: 20 vpřed, 10 vzad
Zadní náprava: PV3S s uzávěrkou
Přední náprava: Vlastní výroby náboje Multikar22, výkyvná
Hydraulika: Ano, 5 sekcí
Rozvor: 2030 mm
Rozchod: 1420 mm
Délka: 3300 mm bez příslušenství
Šířka: 1800 mm
Výška: 1600 mm
Zadní kola / přední: 11,2x24 / 7,5x16
Příslušenství: Lžíce, podkop, vlek
Popis
Původně byl traktůrek stavěn na základě Multikáry 22. První nevydržela zatížení zadní náprava. Malý výkon motoru vzhledem k 40l hyd.čerpadlu a nevyhovující přední náprava ze Škody 120 mě donutili k celkové přestavbě.
Na stávající původní robusní rám byla osazena renovovaná zadní náprava PV3S s uzávěrkou a většími koly z traktoru. Přední náprava byla vyrobena celá. Náboje z Multikáry 22 byly navařeny na silnostěnou trubku. Pro výkyv byl použit kloub z traktoru. Převodka řízení je ze Škody 1203 (má velký převod a masivní konstrukci).
Nejsložitější bylo vyřešit pohon. Motor z Fordu 1600 D byl uložen místo příčně podél, včetně převodovky. Kroutící moment je přenášen pomocí jedné poloosy, proto bylo nutno zavařit diferenciál. Dále následuje uložení náboje. Bylo použito z Fordu a připevněno na rám. Na náboj je našroubován unašeč s hardy spojkou, aby bylo možno druhou převodovku demontovat. Hardy spojka také vymezí případné ne úplně přesné uložení v ose. Pomocí tisícihranu se pak výkon přenáší do převodovky z Avie a kardanovou hřídelí přes diferenciál až na kola. Příslušenství motoru je z Fordu, bylo jen nutné vše uzpůsobit vzhledem k rozdílnému umístění než v autě.
Další problém byl pohon hydraulického čerpadla. U motoru z auta přidání řemenice vpředu (u pohonu alternátoru) není možné. Velké čerpadlo má při zatížení příkon v řádech KW. Upevnění řemenice na klikové hřídeli není na požadovaný kroutící moment dimenzováno. Zvolil jsem tedy pohon pomocí řemenice vložené před spojku, aby byl zaručen pohon čerpadla i při vystavené spojce. Jak je vidět na obrázku, mezi motor a spojku se vloží řemenice. Důležité je použít pevnostní šrouby pro upevnění spojky. Mezi motor a převodovku se vloží díl o stejné tloušťce jako je řemenice. Vzhledem k otáčkám motoru je ještě nutné osadit předlohu, aby byly dodrženy pracovní otáčky čerpadla.
Na traktůrku je vzadu možné umístit lžíci nebo podkop se samostatným rozvaděčem. V plánu je i čelní rameno.